Komunikat o stosowaniu plików cookies

W celu usprawnienia funkcjonowania witryny www.cushmanwakefield.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz aby pliki cookies były instalowane na Twoim komputerze zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz Polityką Plików Cookies.


Dalszy rozwój centrów handlowych dzięki wzrostowi globalnego PKB i optymizmu konsumentów

Z najnowszego raportu dotyczącego rynku handlowego na świecie firmy Cushman & Wakefield wynika, że globalne trendy nadal sprzyjają rozwojowi centrów handlowych. Pomimo wolniejszego tempa rozwoju gospodarek wschodzących oraz sektora handlowego w porównaniu z latami 2012-2013, na głównych rynkach rozwijających się takich jak Brazylia, Rosja, Indie i Chiny powstanie w latach 2014-2016 wiele nowych obiektów.

Coraz lepsze wskaźniki dotyczące stanu światowej gospodarki i większy optymizm konsumentów dobrze wróżą sektorowi nieruchomości. Wzrost PKB w skali globalnej może wynieść 3,4 proc., czyli najwięcej od 2011 r., w czym istotną rolę odegrają rosnące wydatki gospodarstw domowych, zwłaszcza  w USA, strefie euro i Chinach. Pomimo spowolnienia dynamiki wzrostu w ostatnich latach wydatki konsumenckie w 2014 r. najbardziej wzrosną w Chinach – o 4,5 proc., a w 2015 r. – o 5,1 proc.

Matt Winn, dyrektor operacyjny działu powierzchni handlowych na świecie oraz dyrektor działu powierzchni handlowych w Ameryce Północnej i Południowej w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Rozwój sektora nieruchomości handlowych jest często postrzegany jako barometr zmian w globalnej gospodarce sygnalizujący przejście od fazy ożywienia do wzrostu. Pomimo spowolnienia gospodarek Ameryki Południowej, w najbliższych kilku latach wzrośnie podaż powierzchni handlowej w Brazylii, Kolumbii, Peru i Chile. Nawet w Stanach Zjednoczonych, które mogą się pochwalić najwyższym w świecie wskaźnikiem powierzchni w centrach handlowych przypadającej na jednego mieszkańca, są w budowie projekty o powierzchni ponad 100 tys. mkw. powierzchni”.

W latach 2012-2013 oddano do użytku ponad 1650 nowych centrów handlowych w krajach i na rynkach uwzględnionych w badaniu. Nieruchomości te dostarczyły 63,9 mln mkw. powierzchni GLA, co stanowi 7 proc. istniejących zasobów łącznie. Większość nowej podaży przypadło na USA, Rosję, Brazylię, Meksyk, Indie i Chiny, ale na uwagę zasługuje fakt, że ponad 1000 centrów handlowych wybudowano w Ameryce Północnej i Południowej.

W 2014 r. może powstać na świecie 38,3 mln mkw. w 1134 nowych centrach handlowych, przy czym najwięcej powierzchni najmu brutto (GLA) w przygotowaniu przypada obecnie na Azję – 22 mln mkw. W najbliższych trzech latach nowa podaż na rynkach azjatyckich wyniesie ponad 53,3 mln mkw. GLA, czyli prawie pięciokrotnie więcej niż w Stanach Zjednoczonych.

James Hawkey, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie Azji i Pacyfiku, powiedział: „Dla sieci handlowych Azja jest nadal najważniejszym regionem wzrostu, w którym funkcjonują zarówno dojrzałe rynki handlowe takie jak Japonia i Australia, jak i największe w świecie rynki wschodzące. W Chinach powstaje wiele nowych centrów handlowych, wskutek czego na niektórych rynkach może wystąpić nadpodaż. Sektor handlowy rozwija się bardzo dynamicznie również w Indiach, Indonezji i Wietnamie”.

W 2013 r. aktywność inwestorów na globalnym rynku centrów handlowych była stosunkowo wysoka, a w pierwszym kwartale bieżącego roku zawarto transakcje o łącznej wartości 37,9 mld USD, co stanowi wzrost o 42 proc. rok do roku. Za wzrost odpowiadają w dużym stopniu dalsze inwestycje w Stanach Zjednoczonych i najnowsze trendy w Indiach. Obecnie w Brazylii mamy do czynienia ze spowolnieniem aktywności inwestycyjnej po okresie dużych wzrostów w ostatnim dziesięcioleciu, ale w innych krajach Ameryki Łacińskiej obserwuje się ożywienie inwestycji, zwłaszcza w Meksyku.

John Strachan, dyrektor działu powierzchni handlowych na świecie w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Zarządzanie aktywami oraz ich zróżnicowanie nabiorą w przyszłości kluczowego znaczenia w odniesieniu do zarówno nowych, jak i istniejących centrów handlowych. W przypadku nieruchomości istniejących na rynku od długiego czasu konieczna jest zmiana formatu, która umożliwiłaby im rywalizowanie z bardziej elastycznymi nowymi obiektami handlowymi. Z tego względu modernizacje, przebudowy i poszukiwania nowych koncepcji będą ważnymi czynnikami ich sukcesu, a zwłaszcza strategii pozyskiwania klientów, których zachowania zakupowe stale się zmieniają w erze mediów społecznościowych i możliwości dokonywania zakupu w dowolnym czasie i miejscu – zarówno online, jak i w sklepie, czy z wykorzystaniem obu tych kanałów”.

Marek Noetzel, Partner, Dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield w Polsce, powiedział: „Aktywność deweloperów nowoczesnych powierzchni handlowych oraz inwestorów instytucjonalnych zainteresowanych zakupem istniejących obiektów napawa optymizmem. Wiele mówi się o nasyceniu polskiego rynku i jego dojrzałości, jednak jestem przekonany, że jest na nim miejsce na realizację wielu ciekawych inwestycji. Wiele zmian będzie zachodzić na rynku istniejących galerii, 5-, 10-letnich i starszych, które będą starały się dopasować swoją ofertę do potrzeb rynku – duże pole do popisu będę mieli w tych przypadkach zarządcy centrów”.

nowe centra handlowe 2012

Źródło: Dział badań rynku handlowego firmy Cushman & Wakefield; centra handlowe o powierzchni ponad 5 tys. mkw. analizowane przez firmę Cushman & Wakefield

nowe centra handlowe 2014

Źródło: Dział badań rynku handlowego firmy Cushman & Wakefield; centra handlowe o powierzchni ponad 5 tys. mkw. analizowane przez firmę Cushman & Wakefield

Kontakt

Eliza Bingul

Associate Director

Warsaw, Polska

Telefon +48 228202128

Kontakt

Najczęściej oglądane Case Studies