Komunikat o stosowaniu plików cookies

W celu usprawnienia funkcjonowania witryny www.cushmanwakefield.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz aby pliki cookies były instalowane na Twoim komputerze zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz Polityką Plików Cookies.


NOWY JORK NAJDROŻSZĄ LOKALIZACJĄ HANDLOWĄ ŚWIATA PRZED HONGKONGIEM

Kliknij, aby powiększyć

Czynsze przy Górnej Piątej Alei w Nowym Jorku wzrosły do rekordowego poziomu 3500 USD za st. kw. rocznie, czyli 29 822 EUR za mkw. rocznie.

Najważniejsze informacje zawarte w raporcie za 2014-2015 

  • Górna Piąta Aleja w Nowym Jorku, gdzie czynsze osiągnęły rekordowy poziom 3500 USD za st. kw./rok (29 822 EUR za mkw./rok), jest obecnie najdroższą lokalizacją handlową świata. Natomiast Hongkong spadł na drugie miejsce za sprawą spadku czynszów o 6,8%.
  • W Paryżu czynsze wzrosły łącznie o 6%, ale nie zmieniły się przy Polach Elizejskich, które odnotowały w ubiegłym roku wzrost o 40% i w tegorocznym rankingu znalazły się na trzecim miejscu.
  • Przy wzroście czynszów o 4,2% londyńska ulica New Bond Street utrzymała czwartą pozycję.
  •  Pierwszą piątkę najdroższych ulic świata zamyka Pitt Street Mall w Sydney, która awansowała o trzy miejsca wskutek wzrostu czynszów o 25%.
  • Czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe w skali globalnej wzrosły w ciągu 12 miesięcy do września 2014 r. o 2,4%.
  • W skali regionalnej największy wzrost czynszów w najlepszych lokalizacjach odnotowano w Ameryce Północnej i Południowej (o 5,8%, czyli tyle samo, co w ubiegłym roku), natomiast w regionie EMEA czynsze wzrosły o zaledwie 1,3%, a w regionie Azji i Pacyfiku – o 3,6%.
  • Warszawski Nowy Świat na 44. pozycji (awans o jedno miejsce).

Z opublikowanego dziś na targach MAPIC we francuskim Cannes flagowego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield Main Streets Across the World (Główne ulice handlowe na świecie) wynika, że Górna Piąta Aleja w Nowym Jorku została najdroższą lokalizacją handlową świata wyprzedzając pod tym względem dzielnicę Causeway Bay w Hongkongu.

C&W Main Streets Across the World

Raport, który powszechnie uważa się za barometr rynku nieruchomości handlowych na świecie, prezentuje ranking 330 najdroższych lokalizacji handlowych w 65 krajach.

Firma Cushman & Wakefield na bieżąco monitoruje i analizuje rozwój sektora handlu detalicznego oraz trendy na całym świecie, aby jej klienci mogli najlepiej wykorzystać zmiany zachodzące w tej branży.

W okresie ostatnich 12 miesięcy do września 2014 r. czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe w skali globalnej wzrosły średnio o 2,4%, co świadczy o utrzymującym się trendzie wzrostowym. Czynsze rosną jednak wolniej niż rok wcześniej. Na niektórych rynkach zaznaczył się wpływ zmiennej i dość niskiej dynamiki aktywności gospodarczej, a na innych – zmiany strukturalne. Jednak pomimo wolniejszego tempa wzrostu, czynsze wzrosły lub utrzymały się na stabilnym poziomie w ciągu roku w 277 spośród 330 lokalizacji uwzględnionych w badaniu.

W tegorocznym rankingu najdroższych ulic handlowych świata odnotowano duże zmiany. Czynsze przy Górnej Piątej Alei w Nowym Jorku wzrosły do rekordowego poziomu 3500 USD za st. kw. rocznie (29 822 EUR za mkw. rocznie), dzięki czemu lokalizacja ta przesunęła się na pierwsze miejsce zestawienia. Natomiast czynsze w dzielnicy Causeway Bay w Hongkongu spadły o 6,8%.

John Strachan, dyrektor działu powierzchni handlowych na świecie w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Nowy Jork ponownie i pierwszy raz od 2011 r. został najdroższą lokalizacją handlową świata, a czynsze przy Górnej Piątej Alei wzrosły do najwyższego poziomu w historii. Czynsze w miastach z dużymi węzłami komunikacyjnymi nadal rosną, ponieważ znane marki rywalizują w nich o najbardziej prestiżowe adresy”.

NAJDROŻSZE ULICE HANDLOWE ŚWIATA 2014 R.

Poz. w 2014

Poz. w 2013

Kraj

Miasto

Lokalizacja

€/mkw./rok

USD/mkw./rok

Zmiana (%)

1

-*

USA

Nowy Jork

Upper Fifth Avenue

29,822

3,500

13.3

2

1

Hongkong (Chiny)

Hongkong

Causeway Bay

23,307

2,735

-6.8

3

3

Francja

Paryż

Avenue des Champs Élysées

13,255

1,556

0.0

4

4

Wielka Brytania

Londyn

New Bond Street

10,361

1,216

4.2

5

8

Australia

Sydney

Pitt Street Mall

8,658

1,016

25.0

6

6

Włochy

Mediolan

Via Montenapoleone

8,500

998

13.3

7

5

Japonia

Tokio

Ginza

8,120

953

6.9

8

9

Korea Południowa

Seul

Myeongdong

7,942

932

17.6

9

7

Szwajcaria

Zurych

Bahnhofstrasse

7,456

875

1.1

10

12

Rosja

Moskwa

Stoleshnikov

4,749

557

20.0

44

45

Polska

Warszawa

Nowy Swiat

1,020

120

2.4

 
Źródło: Cushman & Wakefield (Podano tylko jedną lokalizację w poszczególnych krajach. Pełny ranking znajduje się w raporcie).

 

*Ze względu na wyłonienie się w bieżącym roku dwóch odrębnych podrynków nowojorską Piątą Aleję podzielono na Górną i Dolną Piątą Aleję

Na trzecim miejscu rankingu uplasowały się ponownie Pola Elizejskie w Paryżu i to pomimo braku wzrostu czynszów, które w ubiegłym roku wzrosły aż o 40%. Natomiast na czwartej pozycji znalazła się ulica New Bond Street w Londynie ze wzrostem czynszów o 4,2%. Pierwszą piątkę zamyka Pitt Street Mall w Sydney, która awansowała o trzy miejsca za sprawą wzrostu stawek czynszowych o 25%, wynikającego z wynajęcia w ostatnich sześciu miesiącach dużych lokali przez kilka międzynarodowych sieci handlowych.

Największy wzrost czynszów w najlepszych lokalizacjach handlowych odnotowano ponownie w Ameryce Północnej i Południowej, gdzie wzrosły o 5,8%, czyli o tyle samo, co w latach 2012/2013. Główny udział miały w tym Stany Zjednoczone i Meksyk, natomiast czynnikiem hamującym wzrost w regionie była Brazylia.

Matt Winn, dyrektor operacyjny działu powierzchni handlowych na świecie oraz dyrektor działu powierzchni handlowych w Ameryce Północnej i Południowej w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Pozytywne dane z gospodarki i dobra kondycja sieci handlowych w dalszym ciągu korzystnie wpływały na rynek nieruchomości handlowych w USA. Czynsze za najlepsze powierzchnie wzrosły w ciągu roku do września aż o 10,6% w porównaniu z ubiegłorocznym okresem. Silny popyt ze strony sieci handlowych i duża liczba turystów to czynniki, które przyczyniły się do dużych wzrostów w całym kraju, a nawet dwucyfrowych w miastach takich jak Los Angeles, San Francisco i Nowy Jork. Pojawienie się marek takich jak Microsoft, który niedawno zapowiedział otwarcie swojego pierwszego flagowego sklepu przy Górnej Piątej Alei w Nowym Jorku, podkreśla znaczenie prestiżowych lokalizacji handlowych”.

Mniejszy wzrost (3,6%) odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie na dotychczas szybko rozwijający się rynek Hongkongu negatywnie wpłynął spadek wydatków konsumpcyjnych i wolniejszy rozwój turystyki.

James Hawkey, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie Azji i Pacyfiku w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „W tym roku Nowy Jork zajął pierwsze miejsce, ale mimo to Causeway Bay w Hongkongu jest drugą najdroższą lokalizacją handlową świata. W 2014 r. sieci handlowe rozwijały się w Hongkongu mniej dynamicznie w obliczu słabszych wyników sprzedaży i mniejszych wydatków turystów z Chin kontynentalnych. Marki luksusowe ostrożnie podchodziły do ekspansji, a sieci sprzedające zegarki i biżuterię wyraźnie ograniczyły liczbę nowo otwieranych sklepów. Kilka wiodących lokalnych sieci handlowych odnotowało spadek sprzedaży w okresie wakacyjnym. Protesty ruchu Occupy Central w Hongkongu od końca września pogorszyły nastroje w najważniejszych lokalizacjach handlowych, zwłaszcza w Causeway Bay i Mong Kok, gdzie studenci nadal blokują główne ulice”.

Sytuacja na rynku najmu w regionie EMEA poprawiła się, o czym świadczy stabilizacja na rynkach, na których wcześniej obserwowano duże spadki czynszów. Jednak na słaby wzrost w skali całego regionu (1,3%) wpłynęły znaczne spadki na Bliskim Wschodzie. W Europie wzrost czynszów za najlepsze powierzchnie (2,3%) był zbliżony do odnotowanego w latach 2012/2013.

Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Miasta z dużymi węzłami komunikacyjnym w Europie w dalszym ciągu się rozwijają, a rynki wschodzące również odnotowują coraz większy popyt. Kraje takie jak Portugalia, Irlandia, Hiszpania i Grecja, w których w poprzednich badaniach obserwowano gwałtowne spadki, obecnie mogą się pochwalić umiarkowanymi lub silnymi wzrostami w okresie 12 miesięcy do września. Natomiast na dojrzałych rynkach takich jak Wielka Brytania, Francja i Niemcy aktywność na rynku najmu utrzymuje się na wysokim poziomie, zwłaszcza w segmencie najbardziej atrakcyjnych powierzchni. Wyjątkowy popyt ze strony sektora towarów luksusowych w Paryżu i Londynie w połączeniu z bardzo ograniczoną podażą w dalszym ciągu wywierał presję wzrostową na czynsze w najlepszych lokalizacjach, a nowi najemcy musieli także zapłacić wysokie premie, aby pozyskać preferowaną powierzchnię. Natomiast w Turcji silny wzrost czynszów wynika z dużych wydatków konsumpcyjnych, rosnącej klasy średniej, podaży powierzchni handlowej lepszej jakości i wchodzenia na ten rynek kolejnych międzynarodowych sieci handlowych”.

Martin Mahmuti, starszy analityk inwestycyjny w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Wiodące marki handlowe coraz częściej eksperymentują wprowadzając zmiany w projekcie i aranżacji powierzchni, ofercie i usługach, aby stworzyć nowy koncept sklepu flagowego. Trend ten nadal wpływa na rynki największych miast i pozostanie głównym czynnikiem determinującym wzrost w najbliższym roku. W nadchodzących 12 miesiącach wzrośnie także aktywność na rynku handlowym pomimo utrzymującej się niepewności ekonomicznej w niektórych częściach świata, a zwłaszcza w regionie Azji i Pacyfiku oraz w strefie euro. Prestiżowe lokalizacje handlowe nadal będą cieszyć się dużym zainteresowaniem sieci handlowych dążących do zaistnienia na takich rynkach i wzmocnienia profilu marki, ale podaż tego typu powierzchni będzie jak zwykle ograniczona. Rozwój handlu internetowego, który prowadzi do polaryzacji na rynku wzmacniając pozycję największych i najlepszych, będzie coraz częściej kształtować strategie ekspansji sieci handlowych oraz wywierać wpływ strukturalny na lokalne rynki”.

Marek Noetzel

Marek Noetzel, Partner i Dyrektor działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield w Polsce, powiedział: „Wg najnowszego raportu warszawski Nowy Świat odnotował awans o jedno miejsce w rankingu najlepszych ulic handlowych na świecie. Jestem przekonany, że inwestycje infrastrukturalne, w tym budowa nowej linii metra czy przebudowa ulicy Świętokrzyskiej, dodatkowo wzmocnią pozycję najdroższej ulicy handlowej w Polsce. W ostatnich latach zauważalny jest dynamiczny rozwój ulic handlowych – np. nowe inwestycje na Powiślu, nowe sklepy w okolicach Pl. Trzech Krzyży i ul. Mokotowskiej, czy zmieniająca się struktura branżowa najemców. Jednak nadal podaż powierzchni handlowej w centrum miasta jest niewystarczająca – łączna powierzchnia lokali przy głównych ulicach handlowych w Warszawie odpowiada średniej wielkości centrum handlowego”.



Magdalena Sadal

Magdalena Sadal, Starszy Konsultant w sekcji Badań Rynkowych w dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield, powiedziała: „Ulice handlowe poza uzupełnieniem oferty klasycznych centrów handlowo-usługowych stanowią rodzaj barometru rynku handlowego, który kreuje nowe bądź potwierdza istniejące już trendy na rynku usług i handlu. Przykładem jest warszawski Nowy Świat, który w ostatnim czasie zdominowany został przez gastronomię zarówno tę sieciową (m.in.: Costa Coffee, Starbucks, Zapiecek, Sphinks, Pizza EATaliano, planowane wkrótce otwarcie McDonald’s), jak i lokalne koncepty restauracyjne bazujące na kuchni regionalnej (bar mleczny, restauracje kuchni polskiej). Kolejną branżą silnie reprezentowaną jest moda, również w segmentach up-market i popularnym oraz artykuły spożywcze, które na ulicach handlowych obecne są w formacie convenience (Carrefour Express, Krakowski Kredens, A.Blikle delikatesy, MiniLux). Część marek otwiera wyspecjalizowane sklepy flagowe, np. Nespresso. Nowością jest otwarcie dyskontu spożywczego Biedronka i konceptu fitnesowego McFit w prestiżowej lokalizacji na rogu Nowego Światu i Świętokrzyskiej oraz niedawne otwarcie sklepu bez obsługi „ToTutaj 24h”. Podobną dominację lokali gastronomicznych nad pozostałymi branżami spotykamy na ulicach handlowych Krakowa, Wrocławia i Gdańska, które korzystają z naturalnego ruchu generowanego przez centrum miasta oraz przez rzesze turystów. Natomiast w Poznaniu, Szczecinie i Katowicach ulice handlowe zachowały swój handlowo-usługowy charakter, wyprzedzając w strukturze branżowej funkcje gastronomiczne, podczas gdy reprezentacyjna ulica Łodzi – Piotrkowska ciągle znajduje się „w fazie komercjalizacji” po niedawnym remoncie”.



Otwórz raport