Komunikat o stosowaniu plików cookies

W celu usprawnienia funkcjonowania witryny www.cushmanwakefield.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz aby pliki cookies były instalowane na Twoim komputerze zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz Polityką Plików Cookies.


WIETNAM PO RAZ PIERWSZY NAJLEPSZĄ LOKALIZACJĄ OUTSOURCINGOWĄ ŚWIATA

Kliknij, aby powiększyć

Ranking najlepszych lokalizacji outsourcingowych świata pod względem kosztów, ryzyka i warunków prowadzenia działalności

  • Wietnam awansował na pierwszą pozycję rankingu za sprawą rosnących kosztów pracy w Chinach
  • Indie nadal największym w świecie rynkiem usług BPO
  • Filipiny wyprzedziły Indie pod względem tempa wzrostu, umacniając pozycję dojrzałego rynku usług BPO
  • Kraje debiutujące w rankingu oferują rozwiniętą infrastrukturę łączności i pracowników z dobrą znajomością języków obcych
  • Polska na 18. miejscu w rankingu najlepszych lokalizacji outsourcingowych świata

Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield dotyczącego czynników wpływających na działalność firm z sektora BPO zatytułowanego „Where in the World? Business Process Outsourcing (BPO) & Shared Service Location Index” wynika, że najlepszą lokalizacją świata dla usług outsourcingowych został po raz pierwszy Wietnam. 

Raport prezentuje analizę trzech głównych czynników: kosztów, poszczególnych rodzajów ryzyka i warunków prowadzenia działalności, wskazując aktualnie najbardziej atrakcyjne rynki usług BPO na świecie.

Tempo rozwoju sektora outsourcingowego w Wietnamie należy do najszybszych na świecie, dzięki czemu kraj ten stał się alternatywną lokalizacją dla niskokosztowych usług offshoringowych, awansując na miejsce pierwsze z piątego w ubiegłorocznym rankingu. Rząd wietnamski wprowadził rozwiązania promujące Wietnam jako kraj centrów outsourcingowych, co ułatwi szybki rozwój sektora usług.

Richard Middleton, dyrektor działu rozwiązań dla najemców firmy Cushman & Wakefield w regionie Azji i Pacyfiku oraz EMEA, powiedział: „Wietnam nie jest najtańszą lokalizacją outsourcingową, ale jest nadal bardzo konkurencyjny w porównaniu z innymi rynkami. Wzrosty płac w Indiach i Chinach w dużym stopniu przyczyniły się do szybkiego awansu Wietnamu na pierwsze miejsce w tegorocznym zestawieniu. Pomimo coraz wyższych kosztów i obaw, że przegrzanie nieuchronnie doprowadzi do wzrostu kosztów zatrudnienia wykwalifikowanej siły roboczej, Indie są nadal największym na świecie rynkiem usług BPO”.

Wchodzący w fazę dojrzałą rynek usług BPO na Filipinach, który stał się jednym z fundamentów gospodarki tego kraju, awansował o jedną pozycję na miejsce drugie w porównaniu z rankingiem w 2014 r. W ubiegłym roku rynek ten wygenerował przychody na rekordowym poziomie 15 mld USD, wyprzedzając pod względem tempa wzrostu Indie, które straciły 70% usług głosowych i usług centrów telefonicznych na rzecz Filipin. Zmiany te wynikają częściowo z gwałtownego wzrostu kosztów pracy i wysokiego wskaźnika odejść pracowniczych w Indiach, który na poziomie 26,9% jest najwyższy na świecie. Rosnące koszty wynagrodzeń zmuszają firmy do dalszej rywalizacji o najlepiej wykwalifikowanych pracowników.

Pomimo wciąż powolnego tempa ożywienia światowej gospodarki, sektor usług BPO zawdzięcza swój rozwój w dużym stopniu popytowi ze strony uprzemysłowionych krajów anglojęzycznych, co przyczyniło się do tak dużego sukcesu Filipin w porównaniu z innymi lokalizacjami. Ponadto akcent Filipińczyków spotyka się z pozytywnym przyjęciem w USA.

Litwa, która w styczniu dołączyła do strefy euro, znalazła się w tegorocznym zestawieniu po raz pierwszy zajmując wysokie 11. miejsce – najwyższe spośród wszystkich debiutantów w rankingu.

Richard Middleton powiedział: „Litwa jest atrakcyjną lokalizacją dla usług BPO, ponieważ może zaoferować konkurencyjne koszty oraz wykwalifikowanych pracowników, którzy płynnie posługują się językiem angielskim”.

W opinii niektórych operatorów niepewność sytuacji na Ukrainie rzutuje na pozycję Litwy, ale kraj ten staje się ważnym centrum usług w Europie Północnej, oferując światowej klasy infrastrukturę usług wspólnych, a także imponującą infrastrukturę teleinformatyczną, która pod względem prędkości łączy internetowych zajmuje obecnie 10. miejsce w świecie.

Wobec stagnacji i niekiedy nawet spadku wynagrodzeń w niektórych krajach europejskich zmniejszają się różnice płacowe pomiędzy Europą a Azją oraz Ameryką Północną i Południową. Dzięki temu Bułgaria awansowała w rankingu o 11 miejsc na trzecie. Podobnie jak w przypadku Litwy, Bułgaria również oferuje dobrze wykwalifikowanych pracowników. Ok. 50% absolwentów kończy kierunki przydatne w sektorze BPO. 

RANKING NAJLEPSZYCH LOKALIZACJI OUTSOURCINGOWYCH ŚWIATA

REGION

KRAJ

2015

2014

Azja i Pacyfik

Wietnam

1

5

Azja i Pacyfik

Filipiny

2

3

EMEA

Bułgaria

3

14

EMEA

Rumunia

4

1

Ameryka Płn. i Płd.

Peru

5

7

Azja i Pacyfik

Malezja

6

11

Ameryka Płn. i Płd.

Salwador

7

6

Ameryka Płn. i Płd.

Brazylia

8

18

EMEA

Węgry

9

17

Azja i Pacyfik

Chiny

10

10

EMEA

Litwa

11

-

Azja i Pacyfik

Sri Lanka

12

9

EMEA

Maroko

13

12

Ameryka Płn. i Płd.

Chile

14

-

Ameryka Płn. i Płd.

Honduras

15

8

EMEA

RPA

16

15

EMEA

Czechy

17

13

EMEA

Polska

18

16

Ameryka Płn. i Płd.

Kolumbia

19

22

Azja i Pacyfik

Indie

20

21

Ameryka Płn. i Płd.

Kostaryka

21

19

EMEA

Rosja

22

24

EMEA

Turcja

23

25

Ameryka Płn. i Płd.

Meksyk

24

26

EMEA

Niemcy

25

29

Ameryka Płn. i Płd.

Argentyna

26

23

EMEA

Wielka Brytania

27

28

Azja i Pacyfik

Australia

28

-

Ameryka Płn. i Płd.

Kanada

29

32

EMEA

Arabia Saudyjska

30

-

EMEA

Serbia

31

-

Ameryka Płn. i Płd.

USA

32

31

EMEA

Hiszpania

33

27

EMEA

Holandia

34

-

EMEA

Francja

35

-

EMEA

Irlandia

36

33

Źródło: Cushman & Wakefield                                                              

W Ameryce Łacińskiej najważniejszym krajem regionu pod względem wielkości rynku jest nadal Brazylia, która dysponuje doświadczoną i kreatywną siłą roboczą niezbędną dla platform i usług innowacyjnych technologii. O dojrzałości tego rynku świadczy awans Brazylii w globalnym rankingu z 18. miejsca w ubiegłym roku na 8. pozycję w tym roku.

Mark Wanic, dyrektor działu rozwiązań dla najemców w firmie Cushman & Wakefield w Ameryce Północnej i Południowej, powiedział: „Brazylia oferuje usługi outsourcingowe na rynku masowym, ale wzrost podatków i kosztów lokalowych zaczął przekładać się na stopniowy odpływ tych usług do Ameryki Środkowej i krajów takich jak Meksyk i Kolumbia, które oferując niższe koszty stają się bardziej konkurencyjne”.

Dr Bolesław Kołodziejczyk, Starszy konsultant z działu Wycen i Doradztwa, polskiego oddziału Cushman & Wakefield, powiedział: „Pomimo nieznacznego spadku Polska wciąż pozostaje atrakcyjnym miejscem do lokowania firm z sektora BPO i jest liderem zatrudnienia wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Niższą pozycję w rankingu można przypisać raczej sytuacji geopolitycznej niż zmianie postrzegania przez inwestorów potencjału ekonomicznego kraju. Należy zauważyć, że rosnąca liczba inwestorów postrzega Polskę już jako rynek rozwinięty i koncentruje się na poszczególnych miastach. Oprócz największych ośrodków takich jak Warszawa, Kraków i Wrocław dużą dynamiką wzrostu liczby centrów usług wspólnych charakteryzują się Poznań, Katowice i Łódź. Ponadto inwestorzy zainteresowani są również „wschodzącymi” ośrodkami, takimi jak Lublin, Szczecin, Bydgoszcz czy Radom, przy czym w dalszym ciągu kluczowym czynnikiem rozwoju branży będzie dostępność dobrze wykwalifikowanej i konkurencyjnej cenowo siły roboczej”.

NAJWAŻNIEJSZE TRENDY NA GLOBALNYM RYNKU USŁUG BPO

  • Koszty. Wzrost inflacji oraz kosztów pracy i nieruchomości na głównych rynkach usług BPO takich jak Chiny i Indie zwiększa atrakcyjność lokalizacji wschodzących;
  • Tworzenie wartości. Usługodawcy z sektora BPO nie koncentrują się wyłącznie na redukcji kosztów, lecz stawiają na innowacje i podnoszenie standardu obsługi klienta;

  • Bezpieczeństwo energetyczne. Rosja, która może w każdej chwili ograniczyć dostawy gazu do Europy, jest obecnie uważana za niesolidnego dostawcę. Oznacza to wzrost ryzyka w przypadku krajów, które są w większym stopniu uzależnione od rosyjskich źródeł energii, a chciałyby pozyskać nowe firmy z sektora BPO i SSC;

  • Różnorodność świadczonych usług BPO. W celu realizacji skutecznych strategii rozwoju firmy z sektora BPO obecnie łączą rozwiązania pionowe (takie jak obsługa roszczeń, obsługa procesów biznesowych podmiotów finansujących usługi medyczne oraz zarządzanie portfelami kredytowymi) z rozwiązaniami poziomymi (takimi jak administrowanie płacami i kadrami oraz zarządzanie łańcuchem dostaw);

  • Znajomość języków obcych. Znajomość języków obcych jest ważnym czynnikiem dla firm z sektora BPO, a szczególnie atrakcyjne są lokalizacje oferujące odpowiednio wykształconych pracowników znających wiele języków.

Pobierz oryginalny raport