Komunikat o stosowaniu plików cookies

W celu usprawnienia funkcjonowania witryny www.cushmanwakefield.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz aby pliki cookies były instalowane na Twoim komputerze zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz Polityką Plików Cookies.


10. rocznica pierwszej transakcji Cushman & Wakefield w Łodzi

Kliknij, aby powiększyć

Dziesięć lat temu międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield jako jedna z pierwszych międzynarodowych firm doradczych zaznaczyła swoją obecność na łódzkim rynku biurowym.

Pierwszy sukces nadszedł we wrześniu 2009 roku, kiedy firma Enthone zawarła umowę najmu 135 mkw. biur w obiekcie Forum 76. Pierwszą kluczową transakcją była jednak współpraca z firmą Takeda (dawniej Nycomed) - z pomocą Cushman & Wakefield firma wynajęła  3058 mkw. w budynku Sterlinga Business Center. Wkrótce potem eksperci Cushman & Wakefield reprezentowali m.in. Infosys Poland, Gopet Trans, Tate&Lyle, Deloitte, Clariant oraz T-Mobile. Przełomowym wydarzeniem było otwarcie w 2015 roku regionalnego biura w Łodzi, gdzie obecnie pracuje zespół składający się z trzech osób.

Kształtowanie rynku biurowego w Łodzi wiązało się z ogromną pracą, której celem było pokazanie Łodzi jako miasta wartego inwestowania. - Wykonaliśmy pracę u podstaw, edukowaliśmy lokalne firmy, zachęcaliśmy międzynarodowe korporacje, aby otwierały tu swoje biura, deweloperów instytucjonalnych, aby kupowali grunty, podjęliśmy dialog z miastem, zapraszaliśmy inwestorów – podkreśla Zuzanna Krech, Associate, Manager biura w Łodzi, Dział Powierzchni Biurowych, Cushman & Wakefield.

Wkrótce w Łodzi pojawiły się kolejne firmy doradcze, co - dzięki efektowi synergii - pozwoliło na jeszcze szybszy rozwój rynku. - Obecność konkurencji to nie tylko rywalizacja, to przede wszystkim wspólny cel, którym jest prężny rozwój miasta – dodaje Zuzanna Krech. Biuro Obsługi Inwestora Łodzi w ostatnich latach podejmuje wiele działań mających na celu zwiększenie zainteresowania potencjalnych inwestorów tym, położonym niespełna 140 km od Warszawy, miastem. - Najważniejsza jest konsekwencja w działaniu, ponieważ inne polskie miasta również zabiegają o inwestorów. Na korzyść Łodzi przemawiają obecnie przede wszystkim położenie, atrakcyjne stawki czynszu oraz dostępność wykwalifikowanych pracowników – mówi Zuzanna Krech.

Zainteresowanie Łodzią wykazują również lokalne firmy z sektora elastycznych powierzchni biurowych jak: Co:Spot, czy CoWalk Hub, którym zależy na zaakcentowaniu swoich łódzkich korzeni. Oferta tych firm jest skierowana głównie do startupów i MSP, które w ramach najmu otrzymują dostęp do wielu dodatkowych usług. Dodatkowo zacieśniają współpracę z innymi najemcami poprzez wymianę doświadczeń, co jest szczególnie popularne w sektorze IT. Ponadto w 2018 roku na wejście do miasta zdecydował się Regus, a w tym roku NewWork.

Obecnie Łódź uczestniczy w procesie rewitalizacji, będącym projektem unikalnym w skali Polski i Europy. Obejmuje on niemal całe miasto i polega na przekształcaniu pofabrycznych kompleksów w nowoczesne obiekty o funkcji mieszkalno-biurowej oraz mieszkalno-biurowo-usługowej, np. przemiana budynku zakładów przemysłu wódczanego w centrum biurowo-rozrywkowo-kulturalne Monopolis, dawnej fabryki Franciszka Ramischa w wielofunkcyjny kompleks OFF Piotrkowska Center czy dawnej szkoły w butikowy biurowiec Targowa 77. Rewitalizacji podlegają również kamienice, ulice w centrum miasta, parki oraz skwery. Podejmowane działania mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców Łodzi.

Różnica pomiędzy dzisiejszą Łodzią, a tą sprzed dziesięciu lat jest zauważalna szczególnie w jakości zasobów biurowych: Nowa Fabryczna, Brama Miasta, Ogrodowa Office, Hi Piotrkowska, czy OFF Piotrkowska Center to nowoczesne budynki, które oferują najwyższej jakości powierzchnie.

- Sukces Łodzi na biurowej mapie Polski zależy od determinacji wielu osób, odpowiedniego zaplecza biznesowego i od aktualnej sytuacji gospodarczej kraju. Biznes musi ze sobą współpracować na różnych płaszczyznach. Firmy doradcze, kadry, uczelnie, firmy podatkowe powinny funkcjonować jak jeden organizm, którym miasto powinno umiejętnie zarządzać – podsumowała Zuzanna Krech.