Wzrost powierzchni w parkach handlowych w Europie i rozwój konceptu handlowego

Magdalena Sadal

Research

Telefon +48 22 820 2020

Kontakt

Poniżej znajduje się podsumowanie

  • W 2016 r. powstanie o 50% więcej powierzchni w parkach handlowych niż rok wcześniej
  • Zmienia się struktura najemców – w parkach handlowych pojawiają się sieci handlowe obecne dotychczas przy głównych ulicach handlowych miast
  • Rośnie liczba obiektów w przygotowaniu – głównie we Francji, Włoszech i w Wielkiej Brytanii
  • Ubiegły rok był najlepszy pod względem aktywności inwestycyjnej od 2006 r. – wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze magazynów handlowych wzrosła o 39% w porównaniu z 2014 r.

Londyn, 3 sierpnia 2016 r.

Według najnowszych danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield do końca bieżącego roku w parkach handlowych Europy powstanie 1,3 mln m kw. nowej powierzchni, czyli o 50% więcej niż w całym 2015 r.

Z opublikowanego przez firmę raportu European Retail Park Development Report wynika, że w 2017 r. przybędzie 1,1 mln m kw. nowej powierzchni w parkach handlowych – to również znacznie więcej niż w 2015 r., w którym łączna podaż wyniosła 863 000 m kw.

Jeżeli wszystkie nowe projekty zostaną ukończone zgodnie z planem, łączne zasoby powierzchni handlowej w europejskich parkach handlowych wzrosną z poziomu 37,3 mln m kw. na początku 2016 r. do prawie 40 mln m kw. pod koniec 2017 r. Oznacza to, że łączna podaż może wynieść 2,41 mln m kw., przy czym na rynek Europy Zachodniej trafi 2,06 mln m kw., a na rynek Europy Środkowo-Wschodniej tylko 0,35 mln m kw.

W latach 2016/2017, podobnie jak w 2015 r., najwięcej obiektów powstanie we Francji, na którą przypadnie 54% nowej podaży w parkach handlowych Europy Zachodniej. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania (17%) i Włochy (10%).

W porównaniu z Europą Zachodnią w Europie Środkowo-Wschodniej realizowanych jest znaczniej mniej projektów deweloperskich, przy czym najwięcej w Rosji, Polsce i Czechach.

– Obserwujemy wzrost zainteresowania parkami handlowymi w atrakcyjnych lokalizacjach i z łatwym dojazdem. W tego typu obiektach swoje sklepy otwierają także sieci spożywcze z wyższego segmentu, a dzięki przeprowadzanym przebudowom i modernizacjom parki handlowe mogą zaoferować powierzchnię lepszej jakości. Ponadto na ten rynek wchodzą również sieci handlowe, które dotychczas kojarzono z głównymi ulicami handlowymi, między innymi H&M, Zara i CCC. Badają one możliwości ekspansji w parkach handlowych – powiedział Martin Supple, Partner, dział pozamiejskich powierzchni handlowych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield.

Autorzy raportu wskazują na najważniejsze trendy na rynku parków handlowych:

  • Poprawia się oferta parków handlowych dzięki realizowanym przebudowom i modernizacjom
  • Rośnie zainteresowanie konsumentów i sieci handlowych parkami w atrakcyjnych lokalizacjach i z łatwym dojazdem
  • Kluczowymi czynnikami sukcesu parków handlowych jest bogata oferta handlowa, rekreacyjna i rozrywkowa
  • Powstaje coraz więcej mniejszych obiektów obsługujących lokalny rynek
  • Zmienia się struktura najemców przy rosnącym udziale sieci handlowych, które dotychczas wynajmowały powierzchnię tylko przy głównych ulicach lub w centrach handlowych
  • Do parków handlowych wchodzą sieci spożywcze z wyższego segmentu
  • Rośnie udział sieci franczyzowych w kilku subsektorach, w tym sieci odzieżowych, sklepów ze sprzętem AGD, najemców z branży rozrywki i rekreacji, w celu ograniczenia ryzyka nowego formatu
  • Wzrasta odwiedzalność przy malejących wskaźnikach pustostanów

– Rosnące zainteresowanie najemców parkami handlowymi w całej Europie przekłada się na spadek wskaźników pustostanów. Do czynników wzrostu popytu zalicza się między innymi stosunkowo niskie koszty najmu, elastyczne plany powierzchni, lepsze rozwiązania logistyczne ułatwiające realizację dostaw do sklepów, usługi „click & collect” oraz możliwość przetestowania nowych formatów i konceptów. Natomiast klienci doceniają kompleksową ofertę parków handlowych, bezpłatne parkingi i coraz większy wybór sklepów. Na poziom odwiedzalności korzystnie wpływają również zmiany w zakresie projektu i estetyki parków handlowych oraz zwiększanie atrakcyjności tego typu obiektów poprzez rozbudowę oferty rekreacji i rozrywki. To z kolei przekłada się na wzrost liczby inwestycji deweloperskich w przygotowaniu, aby sprostać oczekiwaniom rynku – powiedział Martin Supple.

Pomimo nieznacznego spowolnienia aktywności deweloperskiej w 2015 r., ubiegły rok był najlepszy od 2006 r. pod względem wolumenu transakcji inwestycyjnych na rynku parków i magazynów handlowych. W skali całego kontynentu wartość obrotów wyniosła 9 mld euro, w czym największy udział miała Wielka Brytania, na którą przypadło 55% łącznego wolumenu, a w dalszej kolejności Francja i Szwecja. Wartość transakcji inwestycyjnych we Francji wzrosła o 69% w porównaniu z 2014 r., natomiast Szwecja odnotowała najlepszy wynik w historii – 594 mln euro.

W 2016 r. aktywność inwestycyjna spowolniła. Od początku roku zawarte zostały nieduże transakcje w kilku krajach Europy Zachodniej, głównie we Francji, gdzie parki handlowe nadal cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów. Najbardziej aktywną grupę stanowią inwestorzy brytyjscy – zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i na całym kontynencie.

– W Polsce w ostatnich 5 latach znaczenie parków handlowych zdecydowanie wzrosło. Do końca 2010 r. na rynek dostarczono zaledwie 500 000 m kw. w tym formacie, natomiast lata 2011–2015 przyniosły podwojenie tej wielkości, przy średniej rocznej podaży w sektorze parków handlowych na poziomie ok. 100 000 m kw. Na lata 2016/2017 przewidywany jest wzrost tego segmentu o kolejne ok. 280 000 m kw. Rozwój sektora parków handlowych stymulowany jest w dużej mierze przez wzrost zainteresowania deweloperów rynkami mniejszych miast. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej w parkach handlowych w latach 2016/2017 oddawana będzie do użytku w małych miastach – poniżej 100 tys. mieszkańców. W miastach poniżej 50 tys. mieszkańców parki handlowe także stają się popularnymi obiektami. Realizacja tego formatu wiąże się z niższymi kosztami i krótszym czasem budowy oraz umożliwia zastosowanie dogodnej stawki czynszowej i obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Pula najemców w formacie parków handlowych w Polsce jest ograniczona w porównaniu z bardziej rozwiniętymi rynkami Europy Zachodniej. Istnieje jednak stabilna grupa znanych i popularnych marek, dla których parki handlowe to doskonała forma rozwoju sieci, wejścia na coraz mniejsze rynki lokalne i poszerzenia grona klientów – powiedziała Patrycja Dzikowska, Associate Director, Dział Doradztwa i Analiz Rynkowych w polskim biurze Cushman & Wakefield.